top of page

5 tips til bedre intern kommunikation - for både medarbejdere og virksomhed

Intern kommunikation er ikke bare en operationel indstands, hvis primære opgave er at være budbringere for ledelsen. Nej, Intern kommunikation har potentialet til at opbygge en engageret, forbundet arbejdsstyrke på tværs af organisationen, ved at satse på en engagerende og strategisk anvendelse af intern kommunikation. Hvad betyder det, tænker du sikkert? Hvis din interne kommunikation er segmenteret i forskellige målgrupper, er dialogbaseret og indbyder til at medarbejderne føler et engagement, skaber du en arbejdsplads, hvor medarbejderne føler sig informeret, værdsat og bemyndiget. Her er mine 5 ideer til at gøre intern kommunikation mere engagerende


1) Gør det to-vejs, ikke kun top-down

Over de seneste par år, og særligt i årene under Coronoa, er der sket et markant paradigmeskift inden for intern kommunkation. Vi er for længst ovre den tid, hvor ledelsen udsendte top-down meddelelser til organisationen og kaldte det "Intern kommunikation". I dag vil medarbejderne ses og høres - og hvorfor ikke give medarbejderne ordet, når der skal skabes forbedringer eller forandringer? Brug dialogbaserede undersøgelser, som fx live Q&A-sessioner, åbne fora og anonyme feedbackværktøjer for at fremme en åben og transparent arbejdsplads, hvor dialog fører vejen frem.



2) Brug flere kanaler og formater

Mennesker er forskellige og har forskellige behov for information. Nogle foretrækker blot de vigtigste pointer, andre har behov for detaljerede information. Nogle foretrækker e-mails, mens andre engagerer sig mere med videoer, nyhedsbreve eller interaktive dashboards - der er ingen ensartet løsning i intern kommunikation, du skal tage højde for en mangfoldig målgruppe med vidt forskellige behov. Mit bud på at gøre den interne kommunikation så tilgængelig så muligt er at mixe forskellige kanaler og formater:

🎥 Korte videoopdateringer fungere godt ved beskeder fra ledelse, fordi det føles mere personligt.

📩 Kortfattede, visuelt engagerende nyhedsbreve øger læsbarheden og kan tjene som en opsummering af de vigtigste begivenheder og opdateringer fra organisationen den seneste måned.

💻 Chatværktøjer som Slack tilskynder til hurtige opdateringer, teamdiskussioner og daglig vidensdeling.

Pro tip: Der er mange muligheder alt afhængig af jeres organisations størrelse, målgruppe, og ressourcer.


3) Tilpas & segmentér meddelelser

At skræddersy kommunikationen til forskellige teams, lokationer eller anciennitetsniveauer sikrer relevans - medarbejdere modtager allerede en stor mængde information via slack, e-mails og møder. Vær forsigtig med masseproducerede beskeder - hvis du vil nå ud til alle, når du ingen.

✅ Definer, om budskabet er strategisk, operationelt, socialt eller specifikt relevant for en lille gruppe medarbejdere.

✅ Send jobspecifikke opdateringer (f.eks. salgsteams vs. IT-teams).

✅ Fremhæv historier fra specifikke afdelinger for at øge engagementet.

Pro tip: Inden du sender en besked, så spørg dig selv: "hvorfor er dette relevant, for hvem er dette relevant, og hvad forventer vi at opnå?"


4)Gør det sjovt og interaktivt

Lad os være ærlige – ingen bliver glade for endnu en kedelig virksomheds-e-mail. Men hvad nu, hvis man tilføjede lidt humor, der kan give et smil på læben. Her kan både Memes og GIF's være en mulighed, eller du kan også gamificere intern kommunikation:

💡 Lav quizzer, udfordringer eller konkurrencer omkring et givent emne/budskab.

🎤 Fremhæv medarbejderhistorier, øjeblikke bag kulisserne eller sjove afstemninger for at tilføje personlighed.


5) Vær gennemsigtig og autentisk

Dine ansatte er ikke id*****, de kan godt gennemskue virksomhedsjargon og udenomsnak. Så drop flosklerne og vis autenticitet og kommuniker så ærligt som muligt. Det opbygger tillid og medarbejdere vil føle sig mere engageret, når de føler, at budskabet er ægte.


✅ Del virksomhedens gevinster og milepæle, men anerkend også områder, der kan forbedres.

✅ Sørg for, at ledere er synlige og tilgængelige (f.eks. månedlige Q&A-events eller fire chat med relevante personer).

✅ Tilskynd ledere til at have regelmæssige check-in for at holde samtalerne i gang. K


 
 
 

Comentarios


Maria Andersen, kommunikationskonsulent

Maria Andersen 

Kommunikationskonsulent med fokus på brand design & marketing

  • tekstforfatning

  • Kommunikationsplanlægning

  • grafisk opsætning & design

  • branding & markedsføring

  • strategiudvikling

  • SEO-optimering

  • sociale medier

bottom of page